“Tram 15 kan zeven minuten sneller”

De titel is de conclusie van een onderzoek in opdracht Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A). Voornamelijk, maar niet exclusief, te bereiken door een betere afstelling van verkeerslichten in het voordeel van de tram. Andere maatregelen zijn het verminderen van het aantal wissels op het traject en… het sneller openen en sluiten van de deuren. Dit staat te lezen in een krantenartikel van gisteren.

De Fietsersbond is uiteraard blij met een efficiënt openbaar vervoer. Daar mag best in geïnvesteerd worden, vinden we.

Maar de fiets, daar mag ook best in geïnvesteerd worden. Zou de Minister ook studies kunnen laten uitvoeren naar de haalbaarheid van en de potentiële tijdswinst door groene golven voor fietsers op belangrijke trajecten? Enkele voorbeelden zijn de complexe kruispunten aan de Singel in Antwerpen, de verkeerslichten op de Leien, enzovoort. Groene golven voor fietsers, het lijkt vergezocht. Maar het bestaat nochtans! Al moeten we daarvoor naar Nederland of Denemarken. Of wat dacht u?

De Minister zou hiervan nota moeten nemen en er kansen in moeten zien voor een fietsbeleid dat verder durft gaan dan het inlopen van een historische achterstand. Op het fietscongres van afgelopen week zei de Minister in haar afsluitend woordje dat haar hart misschien iets meer bij het openbaar vervoer ligt. Dat zou veel dankbaarder zijn om rond te werken dan de fiets. Met openbaar vervoer heb je een snelle en duidelijke return, met de fietsinfrastructuur gaat het allemaal wat trager en moeizamer.

Geachte Mevrouw de Minister, bij deze een oproep… Aan U om te bewijzen dat de fiets niet stiefmoederlijk wordt behandeld! En wees a.u.b. inventiever dan “de volgende Minister van Mobiliteit zal stevige benen moeten hebben om alle nieuwe fietspaden officieel in te fietsen” (citaat van op het fietscongres). De aanleg van fietspaden is een meer dan welgekome inhaalbeweging, maar mag het net iets meer zijn?

Tram 15 kan 7 minuten sneller. De fiets volgens mij ook.

Een mogelijk punt van kritiek is dat het sop (het aantal fietsers) de kool (de groene golf voor fietsers) niet waard zou zijn. Dat er dus te weinig verkeersdeelnemers van zouden profiteren. Dat weerleg ik met veel plezier en aan de hand van een héél eenvoudig rekensommetje.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s