Groene golf

Amsterdamse groene golf voor fietsers slaat aan

De groene golf voor fietsers in Amsterdam heeft ook een positief effect op de doorstroming van de tram. Fietsers krijgen geen aanwijzing over de snelheid die ze moeten aanhouden, maar het lukt ze spelenderwijs. En de tram rijdt in hetzelfde tempo mee, en profiteert daarmee ook van de groene golf. Aldus meldt Verkeerskunde. We citeren.

Gemiddeld 18 km per uur
Sinds november vorig jaar is in de Raadhuisstraat in Amsterdam een groene golf voor fietsers ingesteld. Op het ruim 500 meter lange traject staan 11 verkeerslichten die op elkaar zijn afgestemd. Verschillende regelingen zijn vervangen door een aantal starre en halfstarre regelingen van steeds 60 seconden. Een centrale klok zorgt ervoor dat de regelingen gelijk blijven lopen. Zo kan een fietser bij een gemiddelde snelheid van 18 km/uur steeds groen halen, zowel richting west (stad in) als richting oost (stad uit). De tram, die ongeveer dezelfde snelheid rijdt en geen haltes heeft op het traject, profiteert mee van de groene golf.

Drukke fietsroute
Hoe de regeling precies uitwerkt voor het autoverkeer is niet bekend. Volgens modelberekeningen moet het effect beperkt zijn. De Raadhuisstraat is een drukke fietsroute, in de wintermaanden rijden er al 8000 fietsers per etmaal, in de zomer loopt dat aantal nog op. In de spits rijden er 15 trams per uur en 8 bussen. Ook is het een drukke autoroute: 12.000 motorvoertuigen per etmaal. De regeling is ontworpen met beproefde software en op de computer gevisualiseerd. Daarna is de regeling geïnstalleerd en zijn er video-opnamen gemaakt. Zo kon het ontwerp met de werkelijkheid worden vergeleken en konden de laatste puntjes op de ‘i’ worden gezet. In de praktijk bleken foutparkeerders het vooralsnog voor fietsers lastig te maken.

Deense busvertraging
Denemarken heeft al langer ervaring met groene golven voor fietsers. In Kopenhagen krijgt de fiets op een aantal trajecten bij een snelheid van ongeveer 20 km/uur steeds groen. Op de 2,2 kilometer lange Norrebrogade bleek de bus vertraging op te lopen door de groene golf. De bus heeft een aantal haltes op de route en kan zo niet ‘meerijden’ met de fietsers. Voor fietsers pakte de regeling van in totaal 12 verkeerslichten, goed uit. Het gemiddelde aantal stops liep terug van zes naar nul. In een andere Deense stad, Odense, wordt de groene golf voor fietsers begeleid door een aantal lichtjes in het wegdek die aangeven of de fietser de juiste snelheid heeft. In Amsterdam ontbreekt een dergelijke voorziening.

Complimenten
Kees Moons, senior medewerker verkeerssystemen van de gemeente: ‘Fietsers hebben zelf vrij snel door welke snelheid ze moeten aanhouden. Nog voordat we publiciteit aan de nieuwe regeling hadden gegeven, kregen we al complimenten van fietsers.’

filmpje

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s