10 zwarte punten

Na onze vorige vergadering begin augustus (tussen haakjes, elke eerste dinsdag van de maand vergaderen we om 19.30u in het Huis van de Sport, Boomgaardstraat, Berchem. Iedereen is welkom! jaja, u ook! Volgende vergadering op dinsdag 2 september) hadden we het nog even over de zwartere punten voor fietsers in onze stad.

We hebben met de losse hand een lijstje gemaakt dat we jullie graag willen voorleggen. Alle suggesties meer dan welkom. ’t Is niet dat we regelmatig patrouilleren op zoek naar, dus we hebben niet de pretentie dat de lijst volledig zou zijn.

De lijst. Voor één keer zijn we in snelheid genomen, al wisten we zelf beter: de Gemeentestraat staat er voorlopig nog op… In wille-keurige volgorde:

1. Zevende Olympiadelaan

2. Singel – Plantijn Moretus

3. Ijzerlaan -Bredastraat

4. Gemeentestraat

5. Kapelsesteenweg – Bist

6. Quellinstraat – Charlottalei

7. Berkenrodelei – Antwerpsestraat

8. Schijnpoort

9. Oude Leeuwenrui – Ankerrui

10. Van Maerlantstraat aan het Sint-Jansplein

Heeft u een kandidaat om de Gemeentestraat te vervangen in de lijst? Welke punten verdienen ook een plaats op deze lijst? Heeft u toevallig een foto van de situatie op één van deze punten? Reageer op dit bericht of stuur het ons gauw door! <fietsblogantwerpen[a]gmail.com>

6 Reacties op “10 zwarte punten

  1. De Nationalestraat!!

    Rechts geparkeerde auto’s, links tram bus en rijdende auto’s, en onder losse klinkers, putten en gaten én de tramrails. Ik vermijd die straat zoveel als ik kan, maar voor sommige boodschappen moet ik nu eenmaal daar zijn. Of ik ga er te voet…

  2. Ik vermoed dat alle mensen die in Antwerpen fietsen hun alternatieve wegen hebben. De Nationalestraat is een goed voorbeeld. Die neem ik ook nooit. Al eens geprobeerd te fietsen op de Cogels Osylei ? Zelfs als voetganger ben je daar niet veilig. De Mechelse Steenweg is ook tamelijk lachwekkend, het smalle stuk heeft nu een fietspad, het stuk vanaf de kerk tot aan de Harmonie is nog steeds idioot. Op de hoeken ligt dan iets van een fietspad en eenmaal daar voorbij wordt je weer op de rijweg gedwongen. En toch is daar plaats genoeg om een écht fietspad te maken.

  3. De Gitschotellei mag er best wel tussen.
    Al liggen de tegels vrij scheef, is het qua wegdek nog te doen. Eigenaardig wel dat slechts een deel met asfalt overgoten is. De diepe goten zijn wel een klein probleem, vooral richting Borsbeek.
    Maar wat echt gevaarlijk is, is de tram die vlak langsscheert. Ook heb ik de gewoonte goed door te rijden, en als je dan een voorligger hebt, zit je strop. Voorlopig steek ik dan rechts voorbij over de stoep, tot er weer een opening in de haag is. Niet de bedoeling, maar het gaat daar niet anders.

  4. Ik voel mij zeer onveilig op de Bredabaan te Merksem, je hebt er gewoon geen plaats als fietser. Auto’s willen er gewoon hun plaats . Eigenlijk is het zoals op de Turnhoutsebaan te Antwerpen Centrum en Borgerhout. Het verschil is dat deze reeds heraangelegd is, maar nog steeds even gevaarlijk en onaangenaam is voor fietsers. Wat zou ik blij zijn met één rijstrook zoals in Mortsel en voldoende fietsruimte.

    Gaat men eigenlijk nog iets doen met de Bredabaan????

  5. Mercatorstraat. De verlenging van het schitterend fietspad aan de Pelikaanstraat laat op zich wachten. Deze stopt nu aan de Plantin en Moretuslei. Het verlengstuk Mercatorstraat is erbarmelijk, hier mag je letterlijk laveren tussen wagens die soms geen ruimte laten en die je als ‘spookrijder’ links moet passeren (vooral richting stad in het smalle gedeelte waar dan ook nog oude stramsporen liggen). Ik heb daar oa. al 2 mensen zien slippen op deze tramsporen die schuin weglopen en die je er als fietser niet kan ‘dwarsen’ (kruispunt Lamorinièrestraat).

  6. Pingback: Wild van fietsen… «

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s