In het najaar gaat De Lijn een proefproject opstarten met aangepaste fietsbussen. Er zullen 2 fietsen kunnen meereizen per bus. De Lijn wil met een testpanel uitvissen welke voor- en nadelen de fietsbus heeft.
Ik kan me wel inbeelden dat deze dienst handig kan zijn buiten de stad in delen van het land waar ook het aanbod van treinverkeer mager is. Een traject van Meerhout naar Ekeren, of van Turnhout naar Mol bijvoorbeeld.
In de stad zie ik er niet echt het nut van in. De fiets doet er qua flexibiliteit en snelheid niet onder voor een bus: de reisafstand is beperkt, en als het druk is op de bus lijkt het me niet echt handig. Volgens mijn slecht karakter is dit een manoeuver van de achtenswaardige Vlaamse Vervoersmaatschappij om het gebrek aan fietsenstallingen bij de haltes te verdoezelen! Je neemt je fiets gewoon mee op de bus… Dat we daar niet eerder waren opgekomen!
Of vergis ik me? Het moet vorig jaar geweest zijn dat ik lek reed op een avond, onderweg in de stad (met dank aan rondzwervend glas op het fietspad?). Uiteraard geen ‘plakgerief’ bij en toch nog enkele kilometers van huis. Vlakbij was er een halte van de bus, dus toch even informeren of ik mee mocht met mijn gewonde stalen ros. Uh-uh, mocht niet. Dus kon ik het hele eind tevoet, met de fiets aan de hand. Of de fiets ter plaatse laten, en terugkeren met het plakgerief. Tja, toén ware het handig geweest.
Zijn er andere situaties waarbij de fiets op de bus een handige combinatie kan zijn?